torsdag 1. mars 2012

Lavkarbo

Lavkarbobølgen herjer over Norges land og som det dusinmenneske jeg og kan være, kunne jeg ikke annet enn å slenge meg på. En fanatiker kommer jeg nok ikke til å bli, men jeg kommer til å gi det et forsøk i en periode. Jeg har tidligere gått på ketolysekuren som så og si er det samme, men kanskje hakket strengere. Når man går på ketolysekuren, er målet å komme i ketose. Ved å ha et kosthold så og si uten karbohydrater, går kroppen fra blandet forbrenning over til kun å forbrenne fett og man kommer i ketose. Det kan ta kroppen 3-4 dager å komme i denne tilstanden. I følge ketolysekuren kan en kvinne spise 10g karbohydrater pr. dag (det tilsvarer ca. 2 dl melk). 
Denne gangen kommer jeg nok ikke til å kjøre så strengt opplegg, men prøve å kutte mest mulig karbo. Det er i grunnen veldig mye man kan spise, og det tar ikke lang tid før kroppen venner seg til å ikke få sukker. 

Dagens middag var Taco med hjemmelaget guakamole. Tacoskjellene er byttet ut med ostekjeks, som nesten smaker bedre.




Ostekjeks

Legg ost på et bakepapir. Jeg har brukt ferdigskivet ost som jeg har delt i to. Bruker du ostehøvel, legg på to lag så de ikke blir for tynne.


Sett inn i microen på full styrke i ca.2 min til osten er smeltet og gyllen. Ta ut og la dem være på bakepapiret til de stivner.



Jeg har alltid tenkt at guakamole er ganske smakløst og oppskrytt, helt til jeg skjønte hvordan man lager det ordentlig.
 



Guakamole 
 (1-2 porsjoner)

1 avokado
1 fedd hvitløk
1/2 tomat
1/2 lime
rød chili (etter smak)
1 ts guakomole krydder
salt 
pepper
Finhakk hvitløk og chili. Skrap ut avokadoen med en skje. Fjern skinnet og "kjernen" på tomaten og finhakk tomaten. Tilsett limesaft og krydder. Mos det hele med en gaffel og smak til med salt og pepper. Jeg synes det er best hvis konsitensen er litt grov, men det er smak og behag.
Det går også an å ha hakket koriander i, men jeg personlig er ikke så glad i  fersk koriander, og har derfor byttet den ut med guakamolekrydder.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar